گفت‌وگو سران طالبان با مقامات پاکستان در مورد پیوستن افغانستان به پروژه دهلیز اقتصادی چین-پاکستان

مقامات پاکستانی می‌گویند که با رهبران حکومت سرپرست طالبان در مورد پیوستن افغانستان به دهلیز اقتصادی پاکستان-چین «CPEC» مذاکره‌ کرده‌اند.

منصوراحمد خان، سفیر پاکستان برای افغانستان روز دوشنبه، پنجم میزان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، بحث‌ها روی پیوستن افغانستان به این پروژه را تأیید کرد.

او افزود که ارتباطات منطقه‌ای از عناصر مورد بحث میان مقامات پاکستان و سران طالبان است که از راه‌های تعامل اقتصادی میان دو کشور نیز شمرده می‌شود.

به گفته منصور خان، «پروژه مهم» دهلیز تجاری پاکستان-چین ظرفیت خوبی برای ایجاد زیرساخت‌ها و اتصال انرژی میان افغانستان  پاکستان و هم‌چنان اتصال آسیاسی جنوبی به آسیاسی میانه را فراهم می‌شود.

سفیر پاکستان برای افغانستان تصریح کرد که در حال حاضر علاقه‌مندی زیادی برای توسعه ارتباطات اقتصادی افغانستان-پاکستان از طریق این پروژه و پروژه‌ها مربوط به چین، ایران و سایر کشورهای آسیای میانه وجود دارد.

به گفته این مقام پاکستانی، موضوعات امنیت و توسعه اقتصادی از مسایل مهم در بحث‌ها میان نماینده‌گان حکومت سرپرست طالبان، پاکستان، روسیه و چین است.

نماینده‌گان طرف‌ها در روزهای اخیر بارها با هم دیدار و روی این موارد گفت‌وگو کرده‌اند.

طالبان اما هنوز در مورد این دیدارها و نتایج آن چیزی نگفته‌اند.

چین در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که راه‌اندازی پروژه دهلیز پاکستان-چین«CPEC» را در چارچوب پروژه کمربند و جاده «BRI» آن کشور در نظر گرفته است.

از زمان تصرف افغانستان توسط طالبان در ۲۴ ماه اسد سال جاری، این کشور در بحران اقتصادی فرو رفته است؛ زیرا کمک‌های بین‌المللی به این کشور تا حد زیادی قطع شده و میلیاردها دالر دارایی‌های بانک مرکزی که در خارج از کشور نگهداری می‌شود، نیز مسدود شده است. این امر سیستم بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده و مانع بیشتر معاملات مربوط به دالر امریکایی شده است.

منصور احمد خان گفته است که پاکستان در تلاش است تا با جامعه بین‌المللی بحث و محدودیت‌های بین‌المللی در سیستم بانکی را کاهش دهد.